Stacje/Dopałki/Rozszerzenia
Na ostatnim sztabie z atarowcami prosilem o prezentacje dem na VXBE - zobaczylem jakis scroll i ladowanie jpg. Stwierdzili iż dem nie maja.kisiel pisze:booka lepiej się nie wypowiadaj jak nie jesteś atarowcem. z tego co pióro mówił to robią na to dema. i wyszło to w zajebiście dużej ilości 20 egzemplarzy... co jak na moje c64+ jest masową produkcją.
Takibardzodługipodpissetuszczelecobyśmiałchwilkęoddechuaizadumymożeewentualniewkurtegozestraciłeśpółminutyżycianaczytanietekstuoniczym.
-
- Posty: 1464
- Rejestracja: 16 wrz 2008, 20:04
Panowie, ja cały czas mówię tylko o cenach, i tylko w tym kontekście przywołałem tą dopałkę electron'a.
Wg.mnie wszelakie dopalanie sprzętu jest do niczego, jest dokładnie tak jak zielok mówi, chce lepszy sprzęt to napisze na PC coś, albo dla bojących się takiej mocy to mamy współczesne komórki, przecudne środowisko aby realizować remaki gier z 8'miu bitów do woli i dla mas.
Jako wyjątek od tej reguły postawiłbym jakieś krytyczne braki w sprzęcie, które można w miarę tanio załatać.
Na Atari są to stacje dysków na których ekstremalnie trudno robić trackma więc zaczęli rozszerzać pamięć, to mogę zrozumieć.
Na ZX Spectrum z kolei mają piękne taśmy magnetofonowe jako podstawowy nośnik, tak więc konieczne było wynalezienie sensownego nośnika dla mas, zamiast dyskietek emuluje on magnetofon
My z kolei mamy komputer zbalansowany pod każdym względem, tak więc mogliśmy się obyć przez tę kupę lat bez dodatkowego osprzętu i chwała konstruktorom C64 za to!
Wg.mnie wszelakie dopalanie sprzętu jest do niczego, jest dokładnie tak jak zielok mówi, chce lepszy sprzęt to napisze na PC coś, albo dla bojących się takiej mocy to mamy współczesne komórki, przecudne środowisko aby realizować remaki gier z 8'miu bitów do woli i dla mas.
Jako wyjątek od tej reguły postawiłbym jakieś krytyczne braki w sprzęcie, które można w miarę tanio załatać.
Na Atari są to stacje dysków na których ekstremalnie trudno robić trackma więc zaczęli rozszerzać pamięć, to mogę zrozumieć.
Na ZX Spectrum z kolei mają piękne taśmy magnetofonowe jako podstawowy nośnik, tak więc konieczne było wynalezienie sensownego nośnika dla mas, zamiast dyskietek emuluje on magnetofon

My z kolei mamy komputer zbalansowany pod każdym względem, tak więc mogliśmy się obyć przez tę kupę lat bez dodatkowego osprzętu i chwała konstruktorom C64 za to!
ta karte widzialem u Lotharka na silesian amiga meeting - generalnie fajnie toto grafe wyswietla, tylko ciekawe czy sie to przyjmieNitro pisze:Jeszcze jeden z Atarowskiego podwórka, wybaczcie, innych platform nie ma co porównywać. Karta graficzna do ich komputerka, która wg.mnie realizuje o klasę więcej skomplikowanych rzeczy plus emuluje dotychczasowy układ kosztuje całe 380złNie no, ale argument!wyjście RGB do monitora / telewizora.
21-bitowa paleta RGB (po 7 bitów na składową): 2.097.152 kolory.
cztery definiowalne palety po 256 kolorów, możliwość wyświetlenia do 1024 kolorów na raz.
nowe tryby wyświetlania:
low: 128/160/168 pikseli w linii, 256 kolorów z palety 2 mln.
standard: 256/320/336 pikseli w linii, 256 kolorów z palety 2 mln.
high resolution: 512/640/672 pikseli w linii, 16 kolorów z palety 2 mln.
tekstowy: 64/80/84 kolumn, niezależnie regulowane kolory każdego znaku (2 z 256 z 2 mln).
wewnętrzne 512 KB RAM taktowane zegarem 14,18 MHz.
niezależna od ANTIC-a VBXE Display list (XDL).
blitter pracujący z częstotliwością 14,18 MHz; wydajność kopiowania 6,75 MB/s i wypełniania 13,5 MB/s
możliwość generowania sprite'ów o rozmiarach od 1x1 do 256x256 punktów Graphics 8, każdy sprite w 256 kolorach. Ilość sprite'ów ograniczona tylko wydajnością blittera; ale co najmniej 30 sztuk o rozmiarach 32x32x256 kolorów na ramkę.
programowalne priorytety sprite'ów i tła. Prosta detekcja kolizji sprite'ów.
programowalne pozycje x i y sprite'ów z dokładnością 1 piksela hires.
mapa kolorów pola gry o regulowanej rozdzielczości (od 8x1 do 32x32 piksele Graphics, dla każdego takiego prostokąta można wybrać 1 z 32 zestawów kolorów (wszystkie kolory pola gry ulegają zamianie), możliwe jest skrolowanie mapy kolorów w pionie i w poziomie z rozdzielczością 1 piksela.
możliwość mieszania w jednej linii trybu ANTIC-a Graphics 8 i Graphics 15 za pomocą odpowiednich definicji w mapie koloru.
możliwość nakładania nowych trybów wyświetlania, sprite'ów, mapy kolorów itd. na obraz generowany przez ANTIC
opcjonalnie połowa pamięci karty odwzorowana jest w pamięci Atari jako rozszerzenie do 320 KB RAM (Rambo XL)

idąc takim tokiem rozumowania po co dałaś rozszerzenie antica ?
Porównuje cenę zaawansowanej karty graficznej do naszej 1541U która jest wg.mnie mniej skomplikowaną konstrukcją.Panowie, ja cały czas mówię tylko o cenach, i tylko w tym kontekście przywołałem tą dopałkę electron'a.
Myśle przyjąć się już przyjęło, dużo osób te karty ma, jest emulator.. Pytanie tylko kto zechce ograniczyć się do wąskiej grupy posiadaczy tej karty i napisać jakiś soft ciekawszy na to.ta karte widzialem u Lotharka na silesian amiga meeting - generalnie fajnie toto grafe wyswietla, tylko ciekawe czy sie to przyjmie
P.S. Karta Dźwiękowa do Atari też jest w produkcji

Ostatnio zmieniony 08 maja 2010, 22:53 przez Nitro, łącznie zmieniany 1 raz.
brak balansu jest tyko w jednej acz kluczowej sprawie:Nitro pisze: My z kolei mamy komputer zbalansowany pod każdym względem, tak więc mogliśmy się obyć przez tę kupę lat bez dodatkowego osprzętu i chwała konstruktorom C64 za to!
atarowcy maja SIO ktore ma true plug and play, IEC w c64 jest podobny ALE przez hardware bugi w 6526 dziala za wolno w trybie natywnym (kernalowskie 400bps ze stacji. czyli tyle co magnet w trubo...)
co spowodowalo lipe w postaci fastloaderow i niemoznosc przejscia z 1541 na inny nosnik.... (realnie az do momentu pojawienia sie 1541u, pomijajac te zawodne emu na pc w dosie z kablem x1541) taki peoblem na gumiaku czy atarynce praktycznie nie istnieje
a jak juz jestesmy przy mass storage i pieniazkach : realnie rzecz biorac.. nie oplaca sie kupowac czegokolwiek innego niz 1541u na dzien dzisiejszy, nawet jesli to relatywnie tani sd2iec za 110zl na allegro... za 400-500 zl otrzymujesz zajebiscie emulowana stacje dyskow + cartridge do koloru do wyboru + reu... az 16MB - nawet osobno kupiony na allegro action + stacja 1541 + reu moga kosztowac 250-300zl, wiec po co komu sd2iec (chyba ze samemu zlozony na uni epoxy w/g schematu larsP - max 50zl za czesci (wszystkie przewlekane, a do karty sd tak naprawde nie trzeba czytnika - wystarczy ja wkladac pomiedzy rzad goldpinow np 2x10) + jeden wieczor na lutowanie) czy mmc/retro replay za 250+ zl

W takim razie cofam moje słowa, wychodzi na to, że zaawansowany emulator niestety wymaga zaawansowanej kasyMniej zaawansowaną konstrukcją jest sprzęt pióra. Masz to jak w banku.

Nadal wołam o emulator głowicy - 1541U dla mas pracujących

Ma to swój urok i zalety, stacje mają const szybkość transferu, która wliczając wszystkie współczesne osiągnięcia na tym polu(a można jeszcze więcej zrobić!) jest dla mnie w 100% wystarczająca do złożenia dynamicznego dema - dzięki temu powstają trackma, jakbyśmy mieli trylion stacji o różnych prędkościach transferu to zaraz trzeba by RAM'u dokładać aby jakoś standardy wyrównać, albo dema byłyby z pięknymi przerwami, bye bye EoD z perfekt synchro i wogóle.co spowodowalo lipe w postaci fastloaderow i niemoznosc przejscia z 1541 na inny nosnik
Na ZX Spectrum mają 128kb, tak więc doczytywanie danych jest rzadziej wymagane, praktycznie odbywa się tylko między całościowymi partami w demach albo w cale.
no a dyskietki sa wieczne, pojemnosc 170kb na strone tez wiecznie wszystkich urzadza... tak jest... 1541 jest the best. ponadto streaming mozna by w celach kompatybilnosci zawsze "Zwolnic" do poziomu 1541 i wszystko by wszedzie gralo jak nalezy.Nitro pisze:Ma to swój urok i zalety, stacje mają const szybkość transferu, która wliczając wszystkie współczesne osiągnięcia na tym polu(a można jeszcze więcej zrobić!) jest dla mnie w 100% wystarczająca do złożenia dynamicznego dema - dzięki temu powstają trackma, jakbyśmy mieli trylion stacji o różnych prędkościach transferu to zaraz trzeba by RAM'u dokładać aby jakoś standardy wyrównać, albo dema byłyby z pięknymi przerwami, bye bye EoD z perfekt synchro i wogóle.co spowodowalo lipe w postaci fastloaderow i niemoznosc przejscia z 1541 na inny nosnik
@Kisiel: co do "przyjecia sie"... mam na mysli regularne wydawanie oprogramowania na dopalke, a nie jednorazowe wystrzaly

ze karta audio do /|\jest w produkji.. na necie widzialem jakies prototypy tez, ale nawet specki nie pamietam a szkdoa mi czasu szukac

aha no i zapomnialem o stacjach CMD gdzie jaksi rozsadny poziom kompatybilnosci z innymi stacjami CBM byl, ale nie wiem czy jest to na tyle kompatyiblne aby np emulowac stacje 1541 na napedzie FD2000 z dyskietka 3.5''HD - szczerze to watpie.
Tia, a co by było, jakby ktoś zrobił drugiego EoD tylko na szybszą stację? I by się wojenki zaczęły itd, ja tego nie widzę.no a dyskietki sa wieczne, pojemnosc 170kb na strone tez wiecznie wszystkich urzadza... tak jest... 1541 jest the best. ponadto streaming mozna by w celach kompatybilnosci zawsze "Zwolnic" do poziomu 1541 i wszystko by wszedzie gralo jak nalezy.
Co do dyskietek, to jak widać na razie trzymają się dobrze, kiedy przestaną stuff w stylu 1541U będzie można kupić za grosze

Tia, klonów stacji było kilka, choć na pewno ten model na 3,5 dyski nie będzie zgodny, na Silesii widziałem bodajże u Krilla taki cieniutki klonik 1571 marki Oceanic, cudo.aha no i zapomnialem o stacjach CMD gdzie jaksi rozsadny poziom kompatybilnosci z innymi stacjami CBM byl, ale nie wiem czy jest to na tyle kompatyiblne aby np emulowac stacje 1541 na napedzie FD2000 z dyskietka 3.5''HD - szczerze to watpie.
oewnie mowisz o tym:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... C-118N.jpg - to byla pierwsza stacja do c64 jaka uzywalem.. nie byla niestety moja wlasnoscia
ale szczerze mowiac ze to kompatybilnosc z 1571 ma, nie wiedzialem wczesniej (pewnie tez dlatego ze i do szczescia mi to potrzebne nie bylo ~12 lat temu). btw mialo to jiffydos a nie oryginalny ROM.
http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... C-118N.jpg - to byla pierwsza stacja do c64 jaka uzywalem.. nie byla niestety moja wlasnoscia

ale szczerze mowiac ze to kompatybilnosc z 1571 ma, nie wiedzialem wczesniej (pewnie tez dlatego ze i do szczescia mi to potrzebne nie bylo ~12 lat temu). btw mialo to jiffydos a nie oryginalny ROM.
A może wszystkie takie urządzenia tj. 1541U, MMC64 .... w jednym urządzeniu, zobaczcie coś takiego:
http://www.vesalia.de/e_chameleon.htm
http://www.vesalia.de/e_chameleon.htm
- Ramos/Samar/HVSC Crew -
kompatybilnosc z mmc64 to jest akurat najmniej istotny ficzer w tym projektcie. cena > 800zl jest juz za to mocno zaporowaRamos pisze:A może wszystkie takie urządzenia tj. 1541U, MMC64 .... w jednym urządzeniu, zobaczcie coś takiego:
http://www.vesalia.de/e_chameleon.htm
aha: o ile dobrze pameitam to urzadzenie mialo byc dostepne w sprzedazy co najmniej 6mcy temu?
He..He..
nie sądziłem że temat o Amidze szczerze rozdzieli się ne temat o C64, ale też i przezornie założyłem go w karczmie pierwotnie.
Ale fajnie że wreszcie ludzie od softu zaczeli przedstawiać swój punk widzenia i potrzeby ludziom którzy robią hardwer. Mam nadzieję że z tego wyjdzie jaki fajny konsensus, i doczekamy się określenia potrzeb programistów co do sprzętu, co może zaowocuje jakim fajnym kartem albo innym rozszerzeniem dla C64.
Nitro Możesz dać jakiego linka do filmiku o tym:
Portal Engine z Andropolis - Doom dla niezorientowanych, nie Wolf.
ale na C64 jak jest. no cóż fajnie że zrobiono to na Atari, ale ja bym wolał to zobaczyć na C64.
Dla zainteresowanych implementacja w C++ (na PC ofkors)
http://www.flipcode.com/archives/Buildi ... hics.shtml
Ja osobiście nie wiem jak DOOMa można mylić z Wolfem
Przecież różnica jest widoczna gołym okiem, DOOM to enage pozwalający tworzyć plansze wielopoziomowe, a Wolf ma tylko plansze jednopoziomowe.
Zielok

Ale fajnie że wreszcie ludzie od softu zaczeli przedstawiać swój punk widzenia i potrzeby ludziom którzy robią hardwer. Mam nadzieję że z tego wyjdzie jaki fajny konsensus, i doczekamy się określenia potrzeb programistów co do sprzętu, co może zaowocuje jakim fajnym kartem albo innym rozszerzeniem dla C64.
Nitro Możesz dać jakiego linka do filmiku o tym:
Portal Engine z Andropolis - Doom dla niezorientowanych, nie Wolf.
ale na C64 jak jest. no cóż fajnie że zrobiono to na Atari, ale ja bym wolał to zobaczyć na C64.
Dla zainteresowanych implementacja w C++ (na PC ofkors)
http://www.flipcode.com/archives/Buildi ... hics.shtml
Ja osobiście nie wiem jak DOOMa można mylić z Wolfem

Zielok
Hm.. tylko C64 Quake na Core I7 to już dla mnie nie to samo, co odpalenie tego na fizycznym C64 nawet gdyby trzeba było specjalnego karta za 200zł.A jako programista powiem po co mam pisać na c64 z dziwnymi dopałkami skoro mogę na PC? Będzie łatwiej, przyjemniej i efektowniej...
Ostatnio zmieniony 09 maja 2010, 15:07 przez Jacek31, łącznie zmieniany 2 razy.
A szóstego dnia Bóg stworzył człowieka ... Aby mógł się napić.
Doom (oczywiscie cześć 1 i 2) nie do końca ma plansze wielopoziomowe. Nie można stojąc np w punkcie XY stać na dwóch rożnych wysokościach a tylko na jednej. Owszem wysokość w rożnych punktach może być inna ale wielopoziomowe to IHMO zbytnio nie jest (plansze przedstawia się spokojnie w 2d)Jacek31 pisze:Ja osobiście nie wiem jak DOOMa można mylić z WolfemPrzecież różnica jest widoczna gołym okiem, DOOM to enage pozwalający tworzyć plansze wielopoziomowe, a Wolf ma tylko plansze jednopoziomowe.