Wolf3D i SuperCPU

Forum, na którym możemy pogadać o wszelakim oprogramowaniu na C64, grach, programach.
Wiadomość
Autor
hobocti77x_
Posty: 240
Rejestracja: 15 gru 2020, 10:41

Re: Wolf3D i SuperCPU

#21 Post autor: hobocti77x_ »

hobocti77x_ pisze:
16 cze 2025, 19:02
Analizując ten test, należy najpierw wziąć pod uwagę kilka spraw.
Widać, że SCPU w ver. 1 bardzo mocno spowalnia w operacjach na stronie zerowej. Wynika to zapewne z tego, że aby zachować zgodność z C64, całe 64 kB BANKU 0 65816 (I/O, RAM) jest fizycznie mapowane w C64.
Ma to wadę, że znacznie spowalnia operacje (dostęp musi być przy częstotliwości 1 MHz), ale są też plusy. Jeśli mamy jakieś urządzenia wbudowane w C64, to można je zmusić do działania. Wygląda, że projektując SCPU, wzorowano się na którymś z prostych akceleratorów z 65816 dla Apple II.
W wersji drugiej prawdopodobnie stronę zerową mapuje się w dodatkowej szybkiej pamięci (rozwiązanie znane w kilku akceleratorach Apple II, a przedewszystkim taki model zastosowano w Apple IIGS w niektorych rozwaizaniach Apple dodawalo 32kB CACHE do cpu).
Druga sprawa to to, że tylko SCPU wykonuje 16-bitowy kod 65816, więc w związku z tym wszystkie wyniki dla SCPU powinno się pomnożyć x2, aby porównywac mozliwosci procesorow.
W tych testach 65816 pracuje w trybie emulacji 6502 a w nim roznica w wydajnosci miedzy 6502 wynika w zasadzie tylko z roznicy taktowania CPU.
W trybie emulacji przy 1MHz 65816 bedzie mial taka sama wydajnosc jak 6502 z 1 MHz, jedyna roznica ze nawet w trybie emulacji moze zaadresowac do 16MB pamieci.
Tak przy okazji szacuje sie ze 65816 przy tej samej czestotliwosci taktowania jest ok 1.5 x szybszy niz 68000.

comankh
Posty: 1667
Rejestracja: 08 wrz 2009, 12:10
Kontakt:

Re: Wolf3D i SuperCPU

#22 Post autor: comankh »

hobocti77x_ pisze:
16 cze 2025, 19:02
Druga sprawa to to, że tylko SCPU wykonuje kod 16-bitowy kod 65816, więc w związku z tym wszystkie wyniki dla SCPU powinno się pomnożyć x2, aby porównanie miało sens.
but why. enduser dostaje to co dostaje.

bouldermark to taki test w miarę rzeczywisty, właczony ekran, zatrudniony vic.
ewentulanie możnaby zacytowac klasyka pt. sportuj go lepiej ;]

synthmark opcje specyficzne dla 65816 ma w "TODO' ... od 11 lat ;]

Sebastian030
Posty: 64
Rejestracja: 06 maja 2025, 13:14

Re: Wolf3D i SuperCPU

#23 Post autor: Sebastian030 »

comankh pisze:
16 cze 2025, 11:25
Sebastian030 pisze:
14 cze 2025, 12:22
Ja bym był w niebo wzięty gdyby RAD posiadał SCPU + REU + wgrywadełko .crt odrazu biore prawie codziennie sprawdzam Github czy pojawiła się nowa aktualizacja z dodatkowymi możliwościami.
kup sobie chameleona.
Nie za bardzo ten Chameleon mi się podoba to komputerek w kartridżu może emulować Atari St, Amigę, klawiatura od c64 reszta wyłączona nawet widziałem na zdjęciach standalon wolę mieć bebechy orginalne z dopałkami. Taki jestem.

comankh
Posty: 1667
Rejestracja: 08 wrz 2009, 12:10
Kontakt:

Re: Wolf3D i SuperCPU

#24 Post autor: comankh »

nie mówmy tu o wyznaczaniu sztucznej granicy :D

ultimate - fpga
rad - rpi
wic64 - esp32

hobocti77x_
Posty: 240
Rejestracja: 15 gru 2020, 10:41

Re: Wolf3D i SuperCPU

#25 Post autor: hobocti77x_ »

Jesli podejmiesz sie z finansownia , to czemu nie :D

hobocti77x_
Posty: 240
Rejestracja: 15 gru 2020, 10:41

Re: Wolf3D i SuperCPU

#26 Post autor: hobocti77x_ »

https://wiki.icomp.de/wiki/C64_Benchmarks
Coś ten test jest mało wiarygodny. Uruchomiłem go pod VICE z zegarem 100 i 200% i pokazał dokładnie ten sam wynik.
Podejrzewam, że jeśli uruchomiłbym go na realnym C64 i np. podkręconym, to rezultat byłby ten sam :lol:

radius75
Posty: 130
Rejestracja: 26 sie 2020, 15:56

Re: Wolf3D i SuperCPU

#27 Post autor: radius75 »

200% nie odnosi się do CPU jako takiego, tylko do całego emulatora. 200% oznacza ręcznie ustawioną prędkość emulacji x2.
A załączenie Warp Speed oznacza prędkość emulatora ile się tylko da. Jest to zobrazowane w % cpu.
Odpal te testy na xscpu64.exe gdzie można wyłączać i załączać turbo w SCPU nawet podczas działania tych programów.

hobocti77x_
Posty: 240
Rejestracja: 15 gru 2020, 10:41

Re: Wolf3D i SuperCPU

#28 Post autor: hobocti77x_ »

Nie mam niestety C64 nowego typu, ale kiedyś podkręciłem w takim zegar do 1 MHz, niby to tylko kilka procent, ale miałem ekran i kolor i jestem pewien, że testując go tym programem, otrzymałbym dokładnie ten sam wynik.
W sumie można to zrobić i na starym C64, ale niestety wymaga to lutowania, czego nie chcę robić.
Zapewne gdyby przestawił zworkę NTSC i mógł podejrzeć ekran, to wynik byłby taki sam, mimo że program wykonałby się szybciej.

Jedyny sposob aby przeprowadzic wiarygodny pomiar szekosci c64 to posluzenie sie niezaleznym wzorcem zewnetrznym, a nie tylko programowo.

radius75
Posty: 130
Rejestracja: 26 sie 2020, 15:56

Re: Wolf3D i SuperCPU

#29 Post autor: radius75 »

Pewnie jest tak jak mówisz.
Mierząc i podkręcając CPU traci się punkt odniesienia dla tych pomiarów.
Wszystko przyśpiesza wraz z "punktem odniesienia".

hobocti77x_
Posty: 240
Rejestracja: 15 gru 2020, 10:41

Re: Wolf3D i SuperCPU

#30 Post autor: hobocti77x_ »

https://www.youtube.com/watch?v=pq9Ubs2uT-4
https://www.youtube.com/watch?v=vBTDMKBYTpo

Jeszcze jest cos dziwnego w tym tescie bo w swietle tego co dolaczylem wychodzi ze jest dokladnie odrotnie :D

ODPOWIEDZ