Wolf3D i SuperCPU

Forum, na którym możemy pogadać o wszelakim oprogramowaniu na C64, grach, programach.
Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
DiskDoctor
Posty: 57
Rejestracja: 05 lut 2023, 13:48

Wolf3D i SuperCPU

#1 Post autor: DiskDoctor »

Dalej eksploruję swoje C64 (zarówno dema i gry). Znalazłem dziś port Wolfenstein3D:

https://csdb.dk/release/?id=156424

Jest napisane, że działa z SuperCPU (2). I pytanie:

1) czy na moim setupie (niżej) da się to emulować (tak jak to było z REU)
2) jak nie… jak to odpalić??

Z góry dziękuję za pomoc, nie jestem ekspert od tej platformy.
Commodore 64C + LumaFix64 + Ultimate-II+L w/ Tape Adapter & WiFi Module + WiC64

radius75
Posty: 130
Rejestracja: 26 sie 2020, 15:56

Re: Wolf3D i SuperCPU

#2 Post autor: radius75 »

Nie odpalisz

Albo Vice, emulator xscpu.exe

Albo
Screenshot_20240108_061230_Chrome.jpg
Screenshot_20240108_061230_Chrome.jpg (343.94 KiB) Przejrzano 12648 razy

Awatar użytkownika
DiskDoctor
Posty: 57
Rejestracja: 05 lut 2023, 13:48

Re: Wolf3D i SuperCPU

#3 Post autor: DiskDoctor »

O rany!!

A ile to kosztuje??? Na AmiBay po 7000-8000 PLN…

Dlaczego zatem Lotharek tego nie robi? Rapidus z tym samym procem kosztuje 800 zł…
Commodore 64C + LumaFix64 + Ultimate-II+L w/ Tape Adapter & WiFi Module + WiC64

Awatar użytkownika
KB777reborn
Posty: 220
Rejestracja: 12 lut 2020, 08:30
Grupa: 1100°Crew
Kontakt:

Re: Wolf3D i SuperCPU

#4 Post autor: KB777reborn »

DiskDoctor pisze:
09 sty 2024, 16:17
O rany!!

A ile to kosztuje??? Na AmiBay po 7000-8000 PLN…

Dlaczego zatem Lotharek tego nie robi? Rapidus z tym samym procem kosztuje 800 zł…
A ktoś mu dał gotową konstrukcję (schemat, PCB i wsady do CPLD) ?
1100°C

radius75
Posty: 130
Rejestracja: 26 sie 2020, 15:56

Re: Wolf3D i SuperCPU

#5 Post autor: radius75 »

DiskDoctor pisze:
09 sty 2024, 16:17
O rany!!

A ile to kosztuje??? Na AmiBay po 7000-8000 PLN…

Dlaczego zatem Lotharek tego nie robi? Rapidus z tym samym procem kosztuje 800 zł…
Autor projektu pi1541 od jakiegoś czasu pracuje nad prototypem klona. Ale w działaniu nie zostało to jeszcze zaprezentowane. Ma to byc kilka urzadzeń w jednym.
Załączniki
Pi3A (1).PNG
Pi3A (1).PNG (1.69 MiB) Przejrzano 12585 razy

Awatar użytkownika
KB777reborn
Posty: 220
Rejestracja: 12 lut 2020, 08:30
Grupa: 1100°Crew
Kontakt:

Re: Wolf3D i SuperCPU

#6 Post autor: KB777reborn »

radius75 pisze:
10 sty 2024, 13:08
Autor projektu pi1541 od jakiegoś czasu pracuje nad prototypem klona. Ale w działaniu nie zostało to jeszcze zaprezentowane. Ma to byc kilka urzadzeń w jednym.
Toms01 z Forum64.de w sumie to SuperCPU już sklonował.
1100°C

radius75
Posty: 130
Rejestracja: 26 sie 2020, 15:56

Re: Wolf3D i SuperCPU

#7 Post autor: radius75 »

Widzialem ten projekt. Odtworzył wiernie PCB chyba.
Ale z tego co udało mi się tam wyczytać, to on zrobił kilka dosłownie sztuk tego i tylko w wersji dla C128.
Niemieckie fora za ciężkie do tłumaczenia.

Awatar użytkownika
DiskDoctor
Posty: 57
Rejestracja: 05 lut 2023, 13:48

Re: Wolf3D i SuperCPU

#8 Post autor: DiskDoctor »

Przecież DeepL bardzo dobrze tłumaczy język techniczny.

BTW jak będà klony, to ja raz, dwa, …
Commodore 64C + LumaFix64 + Ultimate-II+L w/ Tape Adapter & WiFi Module + WiC64

Awatar użytkownika
DiskDoctor
Posty: 57
Rejestracja: 05 lut 2023, 13:48

Re: Wolf3D i SuperCPU

#9 Post autor: DiskDoctor »

Commodore 64C + LumaFix64 + Ultimate-II+L w/ Tape Adapter & WiFi Module + WiC64

Awatar użytkownika
DiskDoctor
Posty: 57
Rejestracja: 05 lut 2023, 13:48

Re: Wolf3D i SuperCPU

#10 Post autor: DiskDoctor »

radius75 pisze:
10 sty 2024, 13:08
Autor projektu pi1541 od jakiegoś czasu pracuje nad prototypem klona. Ale w działaniu nie zostało to jeszcze zaprezentowane. Ma to byc kilka urzadzeń w jednym.
Czy można prosić jakiś link?
Commodore 64C + LumaFix64 + Ultimate-II+L w/ Tape Adapter & WiFi Module + WiC64

radius75
Posty: 130
Rejestracja: 26 sie 2020, 15:56

Re: Wolf3D i SuperCPU

#11 Post autor: radius75 »

https://www.patreon.com/user/posts?u=11191060

Dostęp dla subskrybentów.

----
https://www.lemon64.com/forum/viewtopic ... 3#p1026163

A tu ostatnie informacje o klonach scpu w wątku na Lemon64
Załączniki
cartridges (1).PNG
cartridges (1).PNG (355.56 KiB) Przejrzano 11120 razy
Pi3A (2).PNG
Pi3A (2).PNG (485.6 KiB) Przejrzano 11120 razy
Pi (1).PNG
Pi (1).PNG (571.71 KiB) Przejrzano 11120 razy
Overview (1).png
Overview (1).png (406.56 KiB) Przejrzano 11120 razy

Awatar użytkownika
DiskDoctor
Posty: 57
Rejestracja: 05 lut 2023, 13:48

Re: Wolf3D i SuperCPU

#12 Post autor: DiskDoctor »

Dzięki wielkie. Coś się dzieje.
Commodore 64C + LumaFix64 + Ultimate-II+L w/ Tape Adapter & WiFi Module + WiC64

Awatar użytkownika
DiskDoctor
Posty: 57
Rejestracja: 05 lut 2023, 13:48

Re: Wolf3D i SuperCPU

#13 Post autor: DiskDoctor »

Proszę - takie ceny teraz są:

https://www.ebay.com/itm/176493068494
Commodore 64C + LumaFix64 + Ultimate-II+L w/ Tape Adapter & WiFi Module + WiC64

radius75
Posty: 130
Rejestracja: 26 sie 2020, 15:56

Re: Wolf3D i SuperCPU

#14 Post autor: radius75 »

Cena oderwana, ale myślę kupiec się na to znajdzie.
Replika jeśli kiedykolwiek powstanie nie będzie jakoś specjalnie tania.
Tak samo ten klon na raspberry.
Wystarczy skalkulować ile teraz kosztuje nowy klon (fnx1592hd) i nowa replika fd2000.
Nowy SCPU będzie myślę jeszcze droższy.

dekanex
Posty: 221
Rejestracja: 28 lut 2020, 22:14

Re: Wolf3D i SuperCPU

#15 Post autor: dekanex »

Ja największe nadzieje na SCPU pokładam w RAD https://github.com/frntc/RAD
Skoro takiego Doom-a dało się zrobić https://github.com/frntc/RAD-Doom to czemu nie SCPU?
Pewnie nie będzie to trywialne ale to tylko kwestia kodu i czasu.

Sebastian030
Posty: 63
Rejestracja: 06 maja 2025, 13:14

Re: Wolf3D i SuperCPU

#16 Post autor: Sebastian030 »

Ja bym był w niebo wzięty gdyby RAD posiadał SCPU + REU + wgrywadełko .crt odrazu biore prawie codziennie sprawdzam Github czy pojawiła się nowa aktualizacja z dodatkowymi możliwościami.

comankh
Posty: 1667
Rejestracja: 08 wrz 2009, 12:10
Kontakt:

Re: Wolf3D i SuperCPU

#17 Post autor: comankh »

Sebastian030 pisze:
14 cze 2025, 12:22
Ja bym był w niebo wzięty gdyby RAD posiadał SCPU + REU + wgrywadełko .crt odrazu biore prawie codziennie sprawdzam Github czy pojawiła się nowa aktualizacja z dodatkowymi możliwościami.
kup sobie chameleona.

hobocti77x_
Posty: 240
Rejestracja: 15 gru 2020, 10:41

Re: Wolf3D i SuperCPU

#18 Post autor: hobocti77x_ »

comankh pisze:
16 cze 2025, 11:25
kup sobie chameleona.
A to chameleon jest w jakis sposob zgodny z SCPU ?
Bo wedlug informacji na stronie producenta :
"Jeśli masz oprogramowanie specyficzne dla 65816 (to szybszy procesor, którego używa większość innych akceleratorów), nie będzie ono działać z Chameleonem"
W takim razie rownie dobrze mozna sobie obok c64 postawic PC , efekt ten sam a do tego znacznie taniej.

comankh
Posty: 1667
Rejestracja: 08 wrz 2009, 12:10
Kontakt:

Re: Wolf3D i SuperCPU

#19 Post autor: comankh »

hobocti77x_ pisze:
16 cze 2025, 17:20
comankh pisze:
16 cze 2025, 11:25
kup sobie chameleona.
A to chameleon jest w jakis sposob zgodny z SCPU ?
Bo wedlug informacji na stronie producenta :
"Jeśli masz oprogramowanie specyficzne dla 65816 (to szybszy procesor, którego używa większość innych akceleratorów), nie będzie ono działać z Chameleonem"
W takim razie rownie dobrze mozna sobie obok c64 postawic PC , efekt ten sam a do tego znacznie taniej.
nie ale $d031
https://wiki.icomp.de/wiki/C64_Benchmarks

hobocti77x_
Posty: 240
Rejestracja: 15 gru 2020, 10:41

Re: Wolf3D i SuperCPU

#20 Post autor: hobocti77x_ »

Analizując ten test, należy najpierw wziąć pod uwagę kilka spraw.
Widać, że SCPU w ver. 1 bardzo mocno spowalnia w operacjach na stronie zerowej. Wynika to zapewne z tego, że aby zachować zgodność z C64, całe 64 kB BANKU 0 65816 (I/O, RAM) jest fizycznie mapowane w C64.
Ma to wadę, że znacznie spowalnia operacje (dostęp musi być przy częstotliwości 1 MHz), ale są też plusy. Jeśli mamy jakieś urządzenia wbudowane w C64, to można je zmusić do działania. Wygląda, że projektując SCPU, wzorowano się na którymś z prostych akceleratorów z 65816 dla Apple II.
W wersji drugiej prawdopodobnie stronę zerową cachuje się w dodatkowej szybkiej pamięci (rozwiązanie znane w kilku akceleratorach Apple II, a przedewszystkim taki model zastosowano w Apple IIGS).
Druga sprawa to to, że tylko SCPU wykonuje kod 16-bitowy kod 65816, więc w związku z tym wszystkie wyniki dla SCPU powinno się pomnożyć x2, aby porównanie miało sens.

W tych testach 65816 pracuje w kodzie emulacji 6502 a w nim roznica w wydajnosci miedzy 6502 wynika w zasadzie tylko z roznicy taktowania CPU.
W trybie emulacji przy 1MHz 65816 bedzie mial taka sama wydajnosc jak 6502 z 1 MHz, jedyna roznica ze nawet w trybie emulacji moze zaadresowac do 16MB pamieci.
Tak przy okazji szacuje sie ze 65816 przy tej samej czestotliwosci taktowania jest ok 1.5 x szybszy niz 68000.

ODPOWIEDZ