Spindle

Szukasz drobnej pomocy przy kodowaniu, albo chcesz przedstawić światu swoją gotową lub w trakcie realizacji produkcję? To właściwy dział.
Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Nitro
Posty: 1449
Rejestracja: 03 wrz 2008, 20:23
Grupa: Black Sun

#21 Post autor: Nitro »

Loader krilla ma cache dot lokalizacji plików więc nie czyta katalogu za każdym razem:
Oswald

Registered: Apr 2002
Posts: 3421 "I think krills loader caches the data on the drive and by default it points to the next file on the disk for preperation."


yeah, thats how it worked last time I've used it. the loader positions the head on the next file in the directory structure after finished with the previous, so place files in loading order in the disk.
#50 Ignore all posts from this user

Krill

Registered: Apr 2002
Posts: 587 Quote: "I think krills loader caches the data on the drive and by default it points to the next file on the disk for preperation."


yeah, thats how it worked last time I've used it. the loader positions the head on the next file in the directory structure after finished with the previous, so place files in loading order in the disk.

There is a drive-side cache for the files' starting track/sector. This is a sliding window on the directory, holding about 30 file entries on 1541, with 4 bytes per entry (2 bytes track/sector, 2 bytes filename hash).

Normally the directory should only be accessed once, unless you have more files than can be held in the cache.

If the directory is larger than what the cache can hold, and a file cannot be found in the cache, the directory track will be read again, trying to find that file. This will likely leave another chunk of the directory in the cache.

Now, if you have more files than the cache can hold, and you jump wildly about the directory, the loader will be forced to revisit the directory track here and there.

If it jumps back to the directory track despite all files fitting into the cache, it's a bug on my side.

Does the problem still exist?
Do tego mamy tą aplikację do tworzenia dysków - cc1541 która być może robi jakąś magię z umieszczaniem plików równomiernie czy coś.
Ale to ja mówię tylko w temacie ładowania po nazwach vs trackach, z tego co wiem co loader krill'a stracił laur najlepszego do dem na rzecz wegiego, spindle czy też loadera bitbreaker'a, każdy z nich ma jakieś zalety których inne loadery nie mają, polecam je przejrzeć i wybrać ten który będzie najlepiej odpowiadał. Za to jeśli zależy nam właśnie ma szerokiej kompatybilności i różnych dziwnych ficzerach to raczej będzie najlepszy.

Awatar użytkownika
kmeg
Posty: 461
Rejestracja: 08 wrz 2009, 15:33
Grupa: Albion Crew

#22 Post autor: kmeg »

Nitro pisze: Do tego mamy tą aplikację do tworzenia dysków - cc1541 która być może robi jakąś magię z umieszczaniem plików równomiernie czy coś.
Ta aplikacja umożliwia wymuszanie umieszczania danych w określonych sektorach (tzw. przeplot / interleave) na ścieżce (odpowiednia kolejność). Odpowiedni przeplot decyduje w zasadzie najwięcej o prędkości ładowania danych. Są też loadery, które ignorują przeplot (bezprzeplotowe/noninterleave) i nie wczytują danych sekwencyjnie (stąd są o wiele szybsze i przeplot mniej na nie wpływa).

viper
Posty: 18
Rejestracja: 13 wrz 2008, 16:23
Grupa: Lasser, Samar

Re: Spindle

#23 Post autor: viper »

Ostatnio natknąłem się na opis o dekodowaniu GCR, który był użyty w demie Spindle.
https://www.linusakesson.net/programmin ... /index.php

Który IRQ loader teraz jest najlepszy ?

Awatar użytkownika
carrion
Posty: 2119
Rejestracja: 27 lut 2009, 17:38
Grupa: Bonzai
Kontakt:

Re: Spindle

#24 Post autor: carrion »

viper pisze:
09 wrz 2021, 16:15
Który IRQ loader teraz jest najlepszy ?
Koderzy w BONZAI twierdzą, że Spindle.
c64portal.pl

viper
Posty: 18
Rejestracja: 13 wrz 2008, 16:23
Grupa: Lasser, Samar

Re: Spindle

#25 Post autor: viper »

Czy są jakieś testy / benchmarki ?
Pod dyskusją na stronie Linus Åkessona dosyć mocno ujawniał się Krill.
Ja pamiętam czasy loaderów od KM/Taboo, Sensei'a z migającą diodą.
Jestem ciekaw o ile Spindle i loader Krilla jest szybszy od tych w/w.

Awatar użytkownika
Nitro
Posty: 1449
Rejestracja: 03 wrz 2008, 20:23
Grupa: Black Sun

Re: Spindle

#26 Post autor: Nitro »

Odpal sobie demo V3(Lft - Revolutions Delivered), masz tam wypisane wszystkie extra featuresy oraz śliczny wykres pokazujący, że atm jest to lider prędkościowy, dobija do 8kb/s.
Loader Krilla - kiedyś lider szybkości ale przede wszystkim jest cholernie konfigurowalny, nowsze loadery poświęcają to na rzecz speedu.... Ah, i jest na +4. Do tego jeszcze jakieś turbo do zapisu, do programów użytkowych Krill nadal chyba trzyma koronę.

Ja gdybym dziś pisał demo, to wybór byłby jeden - Spindle, to już jest aż przesyt ficzerów i generalnie cały system jest skrojony pod dema.

Awatar użytkownika
carrion
Posty: 2119
Rejestracja: 27 lut 2009, 17:38
Grupa: Bonzai
Kontakt:

Re: Spindle

#27 Post autor: carrion »

viper pisze:
09 wrz 2021, 21:34
Czy są jakieś testy / benchmarki ?
Pod dyskusją na stronie Linus Åkessona dosyć mocno ujawniał się Krill.
Ja pamiętam czasy loaderów od KM/Taboo, Sensei'a z migającą diodą.
Jestem ciekaw o ile Spindle i loader Krilla jest szybszy od tych w/w.
wchodzisz na google i wpisujesz:
"krill lft loaders compare"

pierwszy hit: Loader Benchmarks
https://csdb.dk/forums/?roomid=7&topici ... irstpost=2

nie ma za co :)
c64portal.pl

Awatar użytkownika
Nitro
Posty: 1449
Rejestracja: 03 wrz 2008, 20:23
Grupa: Black Sun

Re: Spindle

#28 Post autor: Nitro »

Ta, ale to przeterminowane, wspomniany wykres w załączniku. Oczywiście pewnie są to warunki brzegowe - odpowiedni plik który się idealnie spakował ale tak czy owak robi wrażenie.
Mi się z tymi 4-5kb/s Krilla osiąganymi przy ładowaniu plików crunchowanych progiem KMa już pracowało dobrze(czasy 2010, wtedy to był lider i open source). Mam ogromny szacun dla autorów trackm z lat 90 kiedy loadery były mega prymitywne i wolne porównując z takim Spindle.
Załączniki
2021-09-10 11_04_54-Window.png
2021-09-10 11_04_54-Window.png (249.27 KiB) Przejrzano 94 razy

ODPOWIEDZ