Strona 1 z 2

Konkurs graficzny: Rysuj w 5 bitach

: 16 lis 2009, 14:39
autor: V0yager
Atarowcy zaskakują ostatnimi czasy swoją aktywnością. Serwis Atarionline.pl, nie dosyć że świętował 30-lecie Atari 800/400 na PGA, to na dokładkę właśnie organizuje konkurs graficzny na tej 8-bitowej platformie.

Poniżej cytat z warunków konkursu w zakresie grafiki na Atari XL/XE.


Trudność z organizowaniem wszelakich konkursów, a szczególnie tak wymagającego jak graficzny, wśród tak nielicznego środowiska jak środowisko Atarowców polega na przyciągnięciu wystarczającej liczby uczestników. Dobrze przekonali się o tym organizatorzy zlotów, bo ostatnie lata w prace nie obfitowały. Zarówno w Głuchołazach jak i na Riverwashu nie było zatrzęsienia prac graficznych na Atari. Z tego względu niektórzy wysnuli nawet wniosek, że scena czy demoscena Atari umiera bądź też już umarła. Czas sprawdzić, czy jest to prawda :).

1. Konkurs scenowy

Z tego powodu organizujemy na AtariOnline.pl konkurs typowo scenowy, na najlepszą grafikę. Akurat nie ma żadnych zlotów w najbliższym czasie, więc graficy nie mogą narzekać, że się ich odciąga od jakiś prac :). Kilka osób nawet zgłosiło już chęć uczestnictwa, więc jest szansa, że uda się przekonać niedowiarków, że jeżeli trzeba, to scena potrafi się zmobilizować i podtrzymać przy życiu nieboszczyka... eee... pacjenta. Ostatnio organizowaliśmy taki konkurs w marcu 2008 roku, pojawiło się tam 28 prac, ale konkurs miał inny charakter - zachęcenia do rysowania w programie "Graph2Font", stąd dopuszczalne były prace o różnym stopniu oryginalności. Obecnie prace muszą być w 100% oryginalne.

Oto krótki, ale mam nadzieję, że wystarczająco jasny regulamin:

-konkurs jest graficzny i nie ma ściśle określonej tematyki grafiki, praca musi być jednak oryginalna;
-grafika musi dać się obejrzeć na oryginalnym Atari 64KB RAM, wersja PAL;
-format pliku dowolny, ale jeżeli nie jest to program samouruchamialny to autor powinien podesłać informacje w jakim programie należy plik odczytać, a nawet dobrze by było ten program podesłać w pliku atr;
wszystkie prace trafiają mailem do mnie (można znaleźć go na stronie Atarionline.pl w dziale "Kontakt";
-termin przysyłania prac: niedziela, 20 grudnia 2009 roku, godzina 24:00;
prace zostaną umieszczone w sieci, a głosujący będą oddawać swoje głosy tradycyjnie - w komentarzach;
-nagród nie ma - poza dumą z zajętego miejsca i wzięcia udziału w szczytnym przedsięwzięciu ratowania sceny :).

2. Konkurs niescenowy

Są też jednak tacy, których scena nie kręci, a też by coś porysowali. Dla nich mamy coś, czego jeszcze w świecie Atari nie było. Kolega Irwin, który ostatnio jako jeden z nielicznych podtrzymuje istnienie sceny Atari, zaproponował był jakiś czas temu konkurs graficzny, ale nie taki typowy, w którym uczestnicy muszą narysować piękny obrazek i z głowy :). Chodzi o rywalizację, w którym zaprezentujemy grafikę z nieistniejącej gry (tzw. mock-up). Z tego względu ten drugi konkurs nosi miano "Gdymbył był koderem..." :). Myślę, że w każdym grafiku drzemie takie marzenie, żeby umieć samemu napisać sobie grę, żeby wszystko było tak, jak sobie zaplanujemy wizualnie, żeby koder nie mówił nam co chwilę, że tak się nie da albo że tyle się nie zmieści w pamięci... :). No to do dzieła, mamy okazję rozwinąć skrzydła marzeń.

Tutaj także krótki regulamin, z wyjątkiem pierwszego punktu identyczny z regulaminem powyżej:

-celem konkursu jest przedstawienie co najmniej dwóch ekranów z nieistniejącej na Atari gry. Pierwszy ekran musi być ekranem tytułowym, drugi ekranem z miejsca, gdzie toczy się rozgrywka, z środka gry. Można oczywiście zaprezentować więcej niż dwa ekrany.
grafika musi dać się obejrzeć na oryginalnym Atari 64KB RAM, wersja PAL;
-format pliku dowolny, ale jeżeli nie jest to program samouruchamialny to autor powinien podesłać informacje w jakim programie należy plik odczytać, a nawet dobrze by było ten program podesłać w pliku atr;
-wszystkie prace trafiają mailem do mnie (można znaleźć go na stronie Atarionline.pl w dziale "Kontakt";
-termin przysyłania prac: niedziela, 20 grudnia 2009 roku, godzina 24:00;
prace zostaną umieszczone w sieci, a głosujący będą oddawać swoje głosy tradycyjnie - w komentarzach;
-nagród nie ma - poza dumą z zajętego miejsca i wzięcia udziału w konkursie, którego jeszcze na Atari nie było :).

W obu przypadkach będę na bieżąco informował, czy wpłynęły jakieś prace, ale ich prezentacja nastąpi dopiero po deadline.

Strona konkursowa -
http://atarionline.pl/v01/index.phtml?s ... ct=nowinki

: 16 lis 2009, 16:38
autor: V-12
Ale przecież to nie jest forum o Atari :shock:

: 16 lis 2009, 17:25
autor: Sebaloz/Lepsi.De
zglosilem sie do konkursu scenowego

: 16 lis 2009, 19:10
autor: Nitro
Bardzo zacny pomysł, rysowanie na Atari wymaga więcej roboty tak więc dla osób chcących spróbować czegoś nowego gratka jak znalazł.

: 16 lis 2009, 19:22
autor: bimber
Nitro pisze:rysowanie na Atari wymaga więcej roboty
wiecej od czego i dlaczego? :D

: 16 lis 2009, 20:02
autor: irwin
V-12 pisze:Ale przecież to nie jest forum o Atari :shock:
Racja, tylko problem w tym że grafik scenowy nie musi być przybity kulą ołowianą do swojej platformy. Na zachodzie graficy z C64 często robią na inne kompy głównie Zx Spectrum i Amstrad, choć ostatnio Archmage nawet na ZX-81 coś zmalował. Ja wystartowałem na Silesia Party mimo iż nigdy nie miałem i nie mam C64. Komodziarze rzadziej bywają na stronach wroga swego największego ;) stąd taka właśnie inicjatywa Voyagera. Kto chce niech wystartuje i stara się zająć 2 miejsce - pierwsze jest zarezerwowane dla Powrooza który na Atari nigdy nie przegrał, i nawet Carrion tego nie zmieni. ;)

Przy okazji bo nigdzie nie było o tym:
- można wystawić więcej niż jedną grafikę, ile się chce, dotyczy to także konkursu scenowego.
- użyteczne programy: http://g2f.atari8.info/ Graph2Font do malowania w trybach non-interlace oraz AIS do malowania w interlace http://madteam.atari8.info/uzytki/ais.7z (w tym ostatim wypadku można malować w czym się chce a potem skonwertować AIS'em do trybu Atari.
- najlepsze prace ponoć mogą znaleźć się w magazynie Chip - szczegóły być może poda Voyager, być może nie poda :)

: 16 lis 2009, 21:09
autor: V-12
irwin pisze:
V-12 pisze:Ale przecież to nie jest forum o Atari :shock:
Racja, tylko problem w tym że grafik scenowy nie musi być przybity kulą ołowianą do swojej platformy. Na zachodzie graficy z C64 często robią na inne kompy głównie Zx Spectrum i Amstrad, choć ostatnio Archmage nawet na ZX-81 coś zmalował. Ja wystartowałem na Silesia Party mimo iż nigdy nie miałem i nie mam C64. Komodziarze rzadziej bywają na stronach wroga swego największego ;) stąd taka właśnie inicjatywa Voyagera. Kto chce niech wystartuje i stara się zająć 2 miejsce - pierwsze jest zarezerwowane dla Powrooza który na Atari nigdy nie przegrał, i nawet Carrion tego nie zmieni. ;)

Przy okazji bo nigdzie nie było o tym:
- można wystawić więcej niż jedną grafikę, ile się chce, dotyczy to także konkursu scenowego.
- użyteczne programy: http://g2f.atari8.info/ Graph2Font do malowania w trybach non-interlace oraz AIS do malowania w interlace http://madteam.atari8.info/uzytki/ais.7z (w tym ostatim wypadku można malować w czym się chce a potem skonwertować AIS'em do trybu Atari.
- najlepsze prace ponoć mogą znaleźć się w magazynie Chip - szczegóły być może poda Voyager, być może nie poda :)
Ja jestem tradycjonalistą - nie mam sprzętu to nie tworzę na daną platformę. To traci klimat, kiedy ludzie trzaskają grafy na pececie i wszystko jest robione na siłę. I sam fakt, że szukacie grafików z innych platform do konkursu świadczy o tym, jak kiepsko wasza scena pod tym względem stoi :)

: 16 lis 2009, 21:13
autor: k.
o maj gudness ... to głębokie.

: 16 lis 2009, 21:16
autor: bimber
kisiel pisze:o maj gudness ... to głębokie.
ale ma sens. Graph2Font, Timanthes, Photoshop = jeden chuj

: 16 lis 2009, 21:42
autor: Sebaloz/Lepsi.De
V-12 pisze:I sam fakt, że szukacie grafików z innych platform do konkursu świadczy o tym, jak kiepsko wasza scena pod tym względem stoi :)
Przeoczyles fakt, ze konkurs nie jest inicjatywa atarowcow, ale Voyagera i to on wrzucil tego newsa rowniez do wiadomosci grafikow amigowskich i pecetowskich. Tak wiec Voyager, ktorego mielismy za komodorowca, okazal sie atarowskim agentem werbujacym artystow z innych scen :)

: 16 lis 2009, 21:45
autor: k.
agent zło nie wygra z Nami .... (to chyba jakiś program partii )

: 17 lis 2009, 07:36
autor: Nitro
wiecej od czego i dlaczego?
Atari nie ma mapy kolorów tak więc trzeba kombinować ustawiając je co linię, jak dobrze pamiętam G2F pozwala na 5 kolorów na linię w multicolorze + sprite'y.
Ja jestem tradycjonalistą - nie mam sprzętu to nie tworzę na daną platformę. To traci klimat, kiedy ludzie trzaskają grafy na pececie i wszystko jest robione na siłę. I sam fakt, że szukacie grafików z innych platform do konkursu świadczy o tym, jak kiepsko wasza scena pod tym względem stoi
Problem w tym, że na Atari nie ma programu graficznego o choćby podobnych możliwościach do PC'towego Graph2Font :)

: 17 lis 2009, 09:27
autor: bimber
daj Pan spokoj, to ja juz wole dzwigac swoj komodorowski krzyz :wink:

: 17 lis 2009, 17:18
autor: carrion
przepraszam za słownictwo, ale chyba ochujeliście z tym rysowaniem na atari - nawet mi takich świństw nie proponujcie. graham próbował bo też co na atari chce robić...
<sarkazm>
mamy tyyyyyle grafiki na c64 ostatnio że faktycznie może zacznijmy rysować na atari albo zx81. to że chłopaki od atarynki mają mało produkcji to akurat nie mój problem. i wiem że to brzmi samolubnie.
</sarkazm>

świadomie pomijam tutaj w dyskusji brak normalnych komodorowskich trybów i narzędzi. NUFLI rules!

: 17 lis 2009, 18:35
autor: Izaak Berenbaum
troche lipa ze tematyka prac jest dosc "sztywno" ustalona,w innym wypadku mozna by to bylo potraktowac chociaz jako promocje sceny c64 i narysowac na przyklad komodorka ze stacja :)

: 17 lis 2009, 18:43
autor: Sebaloz/Lepsi.De
Izaak Berenbaum pisze:troche lipa ze tematyka prac jest dosc "sztywno" ustalona,w innym wypadku mozna by to bylo potraktowac chociaz jako promocje sceny c64 i narysowac na przyklad komodorka ze stacja :)
Przeciez w konkursie scenowym nie ma ściśle określonej tematyki grafiki, mozesz narysowac co chcesz, byle to byla originalna kompozycja np robot zbudowany z elementow komodorowskich, glowa z monitora bórsztyn, tulow z klawiatury, stoi na dwoch stacjach dyskow, rece z joystickow i palce z kart pamieci zwanych kartridżami :)

: 17 lis 2009, 19:06
autor: Nitro
Hmm, myślałem, że czasy nietolerancji dla innych platform już minęły a jednak wciąż widzę, że ta postawa nie ginie :/

: 17 lis 2009, 19:33
autor: bimber
Nitro pisze:Hmm, myślałem, że czasy nietolerancji dla innych platform już minęły a jednak wciąż widzę, że ta postawa nie ginie :/
to raczej niechec do narzedzia dla PC :lol:
wole swoj mocno ograniczony wolny czas spedzic przy komodzie - taki lokalny patriotyzm

: 18 lis 2009, 00:08
autor: V-12
bimber pisze:
Nitro pisze:Hmm, myślałem, że czasy nietolerancji dla innych platform już minęły a jednak wciąż widzę, że ta postawa nie ginie :/
to raczej niechec do narzedzia dla PC :lol:
wole swoj mocno ograniczony wolny czas spedzic przy komodzie - taki lokalny patriotyzm
Popieram :)

: 18 lis 2009, 16:56
autor: irwin
Izaak Berenbaum pisze:troche lipa ze tematyka prac jest dosc "sztywno" ustalona,w innym wypadku mozna by to bylo potraktowac chociaz jako promocje sceny c64 i narysowac na przyklad komodorka ze stacja :)
Chciałbym zaznaczyć iż nie ma żadnych ograniczeń tematu i można promowac C= :D