Strona 1 z 1

Chukstick - mój analogowy joystick do C64 / Amigi

: 28 kwie 2025, 14:24
autor: majster
Jakiś czas temu badałem temat drugiego przycisku w joystick'u. Czas podzielić się ze światem moim projektem. :D Założenia były następujące:
- coś innego niż standardowa konstrukcja falliczna
- maksimum komfortu
- dwa przyciski
- estetyka
- wykonanie na bazie ogólnodostępnych elementów

Prototyp wygląda i działa tak: https://imgur.com/a/chukstick-DoYxnDu Wybaczcie jakość ale nie mam akurat nic lepszego pod ręką.

Obrazek

Po kilkunastu zmianach PCB i niekończących się modyfikacjach wsadu Chukstick ma takie opcje:
- 4 lub 8 kierunkowy tryb pracy
- regulowana czułość / martwa strefa joystick'a (8 stopni)
- konfigurowalny autofire dla pierwszego przycisku (2, 4, 5, 8, 10, 15, 20, 25 strzałów na sekundę)
- drugi przycisk może działać jako skrót dla kierunku góra lub jako drugi, niezależny fire dla Amigi lub C64
- można zamienić funkcje przycisków miejscami
- emulacja Amigowej myszy
- konfiguracja w każdym momencie bez restartu urządzenia
- zapis ustawień

Jak widać całość można sobie dowolnie personalizować w zależności od rodzaju gry. Zastosowanie analoga było doskonałym pomysłem ale... dopiero od momentu gdy na potrzeby projektu napisałem własny sposób translacji położenia. Nie wiem jak to robią inni ale u mnie jest na tyle dobrze, że spokojnie przechodzę pierwszy etap w Rick Dangerous n aC64 czy robię bonusy w Bomb Jack'u na Amidze. Lub inaczej, skosy nie wchodzą przypadkowo tylko wtedy gdy powinne! Analog bardzo fajnie sprawdza się w point'n'click'ach gdzie dobrze zastępuje mysz. Drugi fire działa poprawnie z grami połatanymi przez crystalct.

Wątek tworzę dla samomotywacji. Na chwilę obecną jestem w fazie grania i szukania ewentualnych problemów, co jest dla mnie najtrudniejszym wyzwaniem - prościej było to wymyśleć i złożyć niż grać. 😂

Postaram się aktualizować na bieżąco. Co będzie dalej, zobaczymy.

Re: Chukstick - mój analogowy joystick do C64 / Amigi

: 28 kwie 2025, 14:44
autor: Gordian
Cześć,
widziałem właśnie wątek na forum amigowym.
Nie wiem jak się sprawdza w praktyce, ale wrażenia mam jak najbardziej pozytywne.

Trzymam kciuki za postępy:)

Re: Chukstick - mój analogowy joystick do C64 / Amigi

: 28 kwie 2025, 15:20
autor: Osfald
Świetna robota! Takie pół pada od PS3 :) Nie miałem okazji nigdy korzystać z takiego kontrolera.

Re: Chukstick - mój analogowy joystick do C64 / Amigi

: 28 kwie 2025, 15:35
autor: majster
Dzięki za motywację. :) Jako fan padów do starych konsol oraz posiadacz arcade stick'a mam pewne porównanie i uważam, że to rozwiązanie sprawdza się naprawdę dobrze. Nie ma walki z joystick'iem, bo wszystko działa płynnie i delikatnie. Dla kogoś z "ciężkim kciukiem" na pewno przyda się możliwość dostosowania czułości - reakcja joysticka jest wtedy rejestrowana dopiero po pewnym wychyleniu, a nie od razu. Więcej będzie w pełnej dokumentacji projektu.

Re: Chukstick - mój analogowy joystick do C64 / Amigi

: 30 kwie 2025, 22:05
autor: majster
Filmiki z domyślnymi ustawieniami, zamianą funkcji przycisków i przełączaniem między 8 i 4 kierunkowym trybem pracy. Jeśli coś jest niejasne to spokojnie, wszystko będzie dokładnie opisane w dokumentacji. Bardziej chodzi mi o pokazanie, że zmiana ustawień to buła z masłem.

Re: Chukstick - mój analogowy joystick do C64 / Amigi

: 17 maja 2025, 19:20
autor: majster
I kolejne filmiki, tym razem z C❤64: Joyride i drugi przycisk w akcji czyli Commando. A przy okazji w ramach testów:Conga 4096, Rick Dangerous i Zeta Wing. W międzyczasie zrobiłem małą aktualizacja wsadu i zamknąłem jeden mniej istotny temat. Jak dotąd żadnych bugów nie znalazłem. Tak więc idzie zgodnie z planem. :)

Re: Chukstick - mój analogowy joystick do C64 / Amigi

: 26 maja 2025, 11:11
autor: majster
Tym razem ostatnie dwa filmiki: z konfiguracją oraz trybami pracy autofire.

Niestety na C64 nie udało mi się znaleźć żadnego narzędzia, które mierzy ilość oddanych strzałów na sekundę. Jeśli jest takie to proszę o wskazówkę.

Plany na najbliższe dni to pograć jeszcze trochę, dokończyć instrukcję obsługi i pewnie złożyć kilka sztuk jeśli nie znajdzie się nic do poprawki.

Re: Chukstick - mój analogowy joystick do C64 / Amigi

: 26 maja 2025, 13:10
autor: Gordian
Tu było trochę o mierzeniu częstotliwości autofire: https://www.c64scene.pl/viewtopic.php?t=3469

Re: Chukstick - mój analogowy joystick do C64 / Amigi

: 27 maja 2025, 12:37
autor: majster
Dzięki! Widziałem już ten wątek. Bardziej chodzi mi o gotowe rozwiązanie, z prostą informacją na ekranie, tak jak np. używany Firemeter na Amidze. Z tego co widzę prośba o dodanie takiej funkcji w Joyride była 3 lata temu więc pozostaje wyklepać coś samemu. W sumie to nie pisałem jeszcze nic na C64 więc jak znajdę chwilę to może spróbuję. Chociaż to w sumie sztuka dla sztuki. :)

Re: Chukstick - mój analogowy joystick do C64 / Amigi

: 31 maja 2025, 16:04
autor: majster
Cyk, fuch i gotowe. :D Pierwsza rzecz jaką napisałem na C64. Procki hex2bcd pożyczone z netu, bo nie ma sensu wymyślać ich na nowo. U mnie działa™ i pokazuje takie same wartości jak Amigowy odpowiednik, który był inspiracją. Jak ktoś chce się pobawić to proszę bardzo:
afmeter10b.zip
(625 Bajtów) Pobrany 67 razy
.

Re: Chukstick - mój analogowy joystick do C64 / Amigi

: 09 cze 2025, 14:17
autor: majster
Widzę, że parę osób pobrało. Jakie wyniki macie na swoich joy'ach?

Ponieważ zacząłem już składać mam więcej niż jedną sztukę i mogłem w końcu zagrać w Cecconoid i Eugatron na Amidze. Bardzo fajne rozwiązanie - joystick w pierwszym porcie robi za fire we wszystkich kierunkach, a w porcie drugim jest sterowanie.
Czy na C64 są jakieś gry, które wykorzystują takie rozwiązanie?

Tak wyglądają pierwsze, gotowe sztuki - klasyczne z akcentami:
Obrazek

A tu trybut dla QuickShot'ów:
Obrazek

W ten sposób łatwiej odróżnić gdy oba są połączone. A poza tym fajnie wyglądają.
Projekt powoli dobiega końca.

//edit: poprawiłem link do Cecconoid'a.

Re: Chukstick - mój analogowy joystick do C64 / Amigi

: 09 cze 2025, 14:36
autor: Gordian
Wyglądają bajerancko! Dobra robota:)

Re: Chukstick - mój analogowy joystick do C64 / Amigi

: 09 cze 2025, 15:04
autor: majster
Gordian pisze:
09 cze 2025, 14:36
Wyglądają bajerancko! Dobra robota:)
Dzięki! Pomijając wszystkie frustracje i drobne mankamenty dotyczące "produkcji" to wyszedł całkiem fajny projekt. :D