Joystick JOYCART komputerów 8 i 16 bit ze złączem DB9

Tutaj możemy porozmawiać o sprzęcie i modyfikacjach C64.
Wiadomość
Autor
RetroBorsuk
Posty: 246
Rejestracja: 29 maja 2018, 14:36
Kontakt:

Joystick JOYCART komputerów 8 i 16 bit ze złączem DB9

#1 Post autor: RetroBorsuk »

Zapraszamy na testy video - najnowszego Joysticka (Mini Arcade Sticka) o nazwie JOYCART - autorstwa „Profesora” Larka przeznaczonego dla wszystkich klasycznych komputerów 8/16 bit z naszej młodości: Atari XL/XE, Atari ST, Commodore 64, Commodore Amiga, ZX Spectrum, Amstrad CPC, MSX (w przyszłości też planowana obsługa konsol: Sega Megadrive oraz Atari 7800).

JOYCART to po prostu będzie uniwersalny i bardzo dobrej jakości kontroler do wszystkich retro sprzętów ze złączem DB-9. Poniedziałkowy test był wykonywany na ATARI800XL, zaś środowy będzie na Amidze CD32, jednak najpierw oddajmy głos autorowi konstrukcji i pomysłodawcy tego joysticka, czyli Larkowi:

Nazwa JOYCART - pochodzi trochę od joysticka, trochę od cartridge'a, a trochę od gocarta :-). Cena - będzie oscylować w granicach 300zł. Ostateczną cenę podam, jak zamówię wszystkie części do pierwszej partii. Trzeba jednak zauważyć, iż JOYCART jest wyposażony w markowy drążek i gałkę japońskiej firmy SANWA, co gwarantuje precyzyjne sterowanie. Grafika zawarta na modelu udostępnionym Borsukowi jest poglądowa. Prawdopodobnie będzie jeszcze można dokupić pokrowiec robiony przez Fankę Larka i Borsuka, ale to na razie jest w dalekich planach.

Na początek w zestawie będą kartridże (umożliwiające podłączenie do różnych systemów): Atari Classic (klasyczny jednoprzyciskowy joy), Atari 2B+ (standard 3 przycisków, też obsługujący 1 przyciskowe gry), C64 Classic, C64 3 Fires, Amstrad CPC, ZX Spectrum Sinclair, ZX Specrtum Kempston, Amiga, MSX. W przyszłości prawdopodobnie dojdzie Sega i Atari 7800 oraz być może przejściówka na USB, żeby można używać JOYCARTA z PC/Maliną. Zauważcie, że JOYCART będzie obsługiwał DODATKOWE PRZYCISKI (dwa, a nawet trzy!) w klasycznych grach, które takową funkcje posiadają. Na przykład Spy Hunter i Scramble, DropZone, The Last Starfighter (Atari XL/XE), czy Lionheart, Turrican III, Apidya, Cabal, Jim Power (Amiga - wersje normalne lub z WHDLOAD). Inne komputery także posiadaj gry na dwa lub więcej przycisków, zaś Amstrad i MSX miały w standardzie zaimplementowaną obsługę dwóch przycisków (choć nie zawsze programiści to wykorzystywali w grach).

JOYCART posiada też taką świetną funkcję jak dodatkowy przycisk "GÓRA / UP" (mapowanie kierunku "góra" z joya, który działa na wszystkich systemach niezależnie od włożonego kartridża) oraz przycisk "AUTO" dla autofire - ten działa tylko na systemach, które podają zasilanie na złącze joysticka (czyli np. na Amstradzie CPC i Sinclair nie zadziała, bo tam nie ma zasilania, ale już na Kempston będzie działać). Dzięki dodatkowemu przyciskowi GÓRA / UP będzie możliwe skakanie za pomocą przycisku w grach, które wcześniej wymagały do tego wychylenia joysticka w górę. Oczywiście ciągle będzie można skakać także poprzez klasyczne wychylenie kontrolera.

JOYCART będzie produkowany w dwóch wersjach: dla praworęcznych i leworęcznych graczy, z gałką po lewej i po prawej stronie - do wyboru przed zakupem. W najbliższej przyszłości powstanie dedykowany JOYCARTOWI mail, na który będzie można składać zamówienia.

A teraz znowu ja, czyli Borsuk i moje wrażenia po długim teście na Atarynie, który możecie zobaczyć tutaj:

https://www.youtube.com/watch?v=5F3nAonVtRY

Decathlon skończony cały i wygrane prawie wszystko, w tym biegi na 400 i 1500, Bomb Jack VBXE – 15 plansza i 5 żyć, przerwałem bo szło na życiówkę, trudny The Last Squadron – z marszu do 6 etapu na 1 kredycie i wyborne sterowanie, The Last Starfighter – 1 przycisk strzelanie, drugi mapa galaktyki, trzeci zmiana broni. (klawiatura staje się zbędna), Drop Zone miazga – 1 przycisk strzelanie, 2 – bomba, 3 – znikanie. Podobnie z Defender… International Karate – jajecznica z jaj wrogów robiona na każdym kroku. Polecam zobaczyć test live video! Powiem szczerze bez żadnego słodzenia Larkowi, że to NAJLEPSZY DŻOJ jaki miałem w rękach do kompów 8 i 16 bit (jakość grania jak na customowych stickach robionych pod zamówienie). Ode mnie ocena MEDAL, ale zobaczymy jak się spisze JOYCART w środę w Sensible World of Soccer bo tu potrzebna jest szybkość działania i precyzja, a także na innych systemach: Speccy, MSX, Amstrad, Commodore 64.

ZALETY:
- dzięki wymiennym kartridżom kompatybilny ze wszystkimi retro komputerami ze złączem DB9.
- drążek i gałka japońskiego producenta SANWA! Możliwość odkręcenia battopa i zmiany na kulkę. Świetna precyzja, szybkość działania i wytrzymałość w jednym.
- trzy przyciski fire o różnych funkcjach.
- przycisk zastępujący kierunek GÓRA / UP, przycisk autofire. W sumie 5 przycisków o różnym zastosowaniu.
- trwałość obudowy i jakość wykonania.
- dobre i wytrzymałe przyciski fire (ostro napieprzałem w nie w Bomb Jack, Commando, Last Starfighter)
- cena na początek tylko 300 zł, Gała Sanwy, chyba z 6 kartridży w zestawie (Spectrumy Kempston i Sinclair, Atari XL/XE/ST, C64, Amiga, MSX ,Amstrad), jak za tą cenę to promocja, patrząc na ceny starych sticków na allegro itp…

WADY:
- jestem przyzwyczajony do dużych rozmiarów sticków, więc muszę inaczej układać ręce i palce, myślę, że to kwestia przyzwyczajenia.

Jak wspomniałem, na razie dla mnie miazga, ocena na MEDAL i jestem przekonany, że test na Amidzie, Sensible World of Soccer, a także innych grach (w tym dwuprzyciskowych) też przejdzie elegancko, ale to zobaczymy w środę TUTAJ:

https://www.youtube.com/watch?v=Xfut-RIVZVw

Zanim ruszy zbieranie zamówień na JOYCARTY jeszcze przetestujemy je na C64, MSX, Amstradzie, ZX Spectrum – możliwe, że już w ten weekend.

ayran
Posty: 19
Rejestracja: 23 lut 2021, 17:41

Re: Joystick JOYCART komputerów 8 i 16 bit ze złączem DB9

#2 Post autor: ayran »

Po prostu nie używałeś jeszcze prawdziwych modułów SANWA :D
Sam moduł to jest 25€ więc jak się do tego doda obudowę i przyciski to jest trochę.
no ale albo jest dobre retro albo tanie retro :D

Moduły sanwa są super jakości, są produkowane od dawna, nie ma problemu z częściami zamiennymi oraz masą modów.
Moim "obowiązkowym" modem to KOWAL+twardsza sprężyna+ośmiokątna bramka:
https://www.smallcab.net/pack-performance-p-2106.html

Podstawowym problemem z modułami sanwa jest to, że w większości przypadków są przykręcane do górnej części obudowy joysticka. Jeśli ta jest z plastiku to całość niekoniecznie będzie dość sztywna. Tutaj jest patent aby postawić moduł (tu akurat inny) na drewnianych klockach:
https://i0.wp.com/www.retrogamescollect ... =850&ssl=1

Nie wiem czy wsparcie dla Amstradada itd ma sens -- właściciele takich sprzętów mają temat podłączania joysticka z C64/Amigi już dawno ogarnięty -- ale nie mój cyrk i nie mój biznes plan :D W każdym razie super pomysł! W końcu joystick na porządnych częściach, który będzie do kupienia w PL i który nie będzie DIY.

ps. Gałkę (kulkę) zawsze da się odkręcić -- jest trudno bo dźwignia się obraca -- trzeba by ją od dołu zablokować śrubokrętem -- jak w Arcaderze. Jeśli już to Lotharek zastosował jakiś słaby klej do gwintów.

RetroBorsuk
Posty: 246
Rejestracja: 29 maja 2018, 14:36
Kontakt:

Re: Joystick JOYCART komputerów 8 i 16 bit ze złączem DB9

#3 Post autor: RetroBorsuk »

Co do Sanwy to znam ją bardzo dobrze, gdyż jest w moich wszystkich customowych arcade stickach i szczerze to sam namawiałem Larka do zastosowania właśnie Sanwy. Miałem w rękach około rok temu prototypowy model tego dżoja (bez Sanwy) i był tylko dobry, ale ten. No wiadomo, że jestem zachwycony bo wreszcie ktoś dał kapitalnej jakości części do dzojsticka dedykowanego 8/16 bit, a nie robionego na zamówienie. Fajowo jednak, że wytłumaczyłeś, czym jest Sanwa, bo może nie każdy jest obeznany w temacie. Dziękuję.

Co do Amstrada - Larek to perfekcjonista i stwierdził, że zrobi dzoja co do wszystkich kompów / maszynek z DB9 i udało mu się! A samym Amstradowcom nie odbierałbym radości z grania na świetnym dźoju. Amstrad obsługuje dwa buttony w standardzie (chociaż twórcy gier to olewali nieraz) więc nie będzie problemu z dwoma przyciskami na JOYCARCIE. Gałka się nie kręciła, to odpuściłem bo myślałem, że może zastosował właśnie jakiś klej. Ale jednak nie - można odkręcić battopa i przykręcić kulkę. Aha i twórcą JOYCARTA jest Larek, a nie Lotharek - chociaż chłopaki się znają i lubią!

RetroBorsuk
Posty: 246
Rejestracja: 29 maja 2018, 14:36
Kontakt:

Re: Joystick JOYCART komputerów 8 i 16 bit ze złączem DB9

#4 Post autor: RetroBorsuk »

AKTUALIZACJA: W Gramy na Gazie w najbliższą niedzielę od 12:00 przetestujemy JOYCARTA na komputerach: C64, Amstrad, MSX, ZX Spectrum i może Timexie.
Transmisja i czat live na kanale Larkadiusz - autora JOYCARTA.

https://www.youtube.com/watch?v=CvJJDmc7HUk

starymarabut
Posty: 361
Rejestracja: 05 lip 2010, 22:25

Re: Joystick JOYCART komputerów 8 i 16 bit ze złączem DB9

#5 Post autor: starymarabut »

Fajny projekt.
Na db9 większość klonów Nesa działa.
Wystarczy dodać rejest przesuwny 4021.
C64II+SD2IEC+JiffyDOS+SwinSid88

RetroBorsuk
Posty: 246
Rejestracja: 29 maja 2018, 14:36
Kontakt:

Re: Joystick JOYCART komputerów 8 i 16 bit ze złączem DB9

#6 Post autor: RetroBorsuk »

PO KOLEJNYCH DOGŁĘBNYCH TESTACH JOYCARTA:
Które odbyły się na live poniżej, z udziałem Larka i Nekroskopa oraz wielu, wielu systemów 8 bit!

https://youtu.be/CvJJDmc7HUk

AMSTRAD: świetnie, bezproblemowa obsługa 2 przycisków.

MSX: wybornie, bezproblemowa obsługa 2 przycisków.

C64: obsługa dwóch przycisków i więcej działa, jednakże pojawiły się problemy. Różne modele C64 inaczej odczytują wciśnięcie drugiego przycisku. W teście wiosełek niektóre modele komody odnotowują to jako 0, w innych jako 2. Twórcy gier , a raczej modyfikacji na 2 buttony - nie brali tego pod uwagę i na niektórych modelach drugi przycisk nie działa. Jednakże Larek wspólnie z Nekroskopem ogarnęli temat i zostanie to tak poprawione, żeby wciśnięcie drugiego przycisku w przypadku C64 było odnotowywane jako zakres 0-2.

AMIGA i ATARI 8bit testowałem wcześniej i działają 2 i 3 przyciski bezproblemowo.

ZX SPECTRUM: Kempston wszystko działa z tym, że jeszcze Larek nie miał trójprzyciskowej płytki do Kempstona, Sinclair – jak najbardziej tu wszystko działa. Jednakże w trakcie testów na Spectrum narodził się nowy pomysł i:

UPDATE:

Larek przemodeluje płytki w dżoju i kartridże aby JOYCART obsłużył nawet 4 PRZYCISKI! Funkcjonalność dodatkowych extra przycisków dla ZX Spectrum i C64 będzie do wykorzystania wówczas, gdy dodamy do joya przejściówkę na dwa porty. Tych przejściówek nie będzie w standardzie, bo jednak swoje będą kosztować (nie za dużo, ale jednak). Co to da? W przypadku C64 dojdzie SPACJA na przycisku, w przypadku Sinclaira do ZX Spectrum dojdzie możliwość obsługi aż4 przycisków przy definiowaniu klawiatury na Sinclairze (+ oczywiście kierunki dżoja). W przyszłości będą też modele pod USB współpracujące z PC, Maliną dojdzie wtedy dzięki 4 przyciskom możliwość posiadania przycisków coin, start, i dwóch fire w przypadku gier arcade (MAME), dojdzie możliwość obsługi wszystkich konsol z max 4 przyciskami (NES i inne).

DODATKOWO:
Przetestowałem JOYCARTA na placu boju, czyli na zlocie Kopalnia Bajtów, gdzie w lidze w Sensible World of Soccer mierzyłem się z wyjadaczami tej gry i udało mi się na Joycarcie wygrać tę ligę! Powiem tak, kapitalna maszynka i z niecierpliwością czekam na model czteroprzyciskowy (ponoć w ten weekend Larek już zmieniał funkcjonalność Joycarta).
Jeżeli macie jakieś pytania to poproszę. Pozdrawiam

RetroBorsuk
Posty: 246
Rejestracja: 29 maja 2018, 14:36
Kontakt:

Re: Joystick JOYCART komputerów 8 i 16 bit ze złączem DB9

#7 Post autor: RetroBorsuk »

Zebrałem wszystko w całość we wpisie:

JOYCART - Testowanie Prototypowego Joysticka

link

Wrażenia plus mini recenzja, zdjęcia i filmy. Pozdrawiam

RetroBorsuk
Posty: 246
Rejestracja: 29 maja 2018, 14:36
Kontakt:

Re: Joystick JOYCART komputerów 8 i 16 bit ze złączem DB9

#8 Post autor: RetroBorsuk »

Niespodziewanie, znienacka, wtem i nagle Profesor Larek wypuścił filmik LAREK POKAZUJE;, w którym zaprezentował ostateczną formę JOYCARTA!

https://www.youtube.com/watch?v=62XXBEoS9tM

Jakieś różnice widoczne na szybko gołym okiem? Nowa i naprawdę ładna grafika na blacie dżojstika, przyjemna i zabawna instrukcja dla laików oraz trochę inne rozmieszczenie przycisków to chyba główne zmiany. Oczywiście oprócz pełnej kompatybilności trzech przycisków z Commodore 64. Zachęcam do obejrzenia pokazu JOYCARTA poniżej, a także do odwiedzenia strony poświęconej temu wspaniałemu kontrolerowi: https://arsoft.netstrefa.pl/joycart.htm


ODPOWIEDZ