Fakty i Mity C64 Vs. Atari 800XL
Re: Fakty i Mity C64 Vs. Atari 800XL
KB777reborn tak było coś takiego, tak jak mówisz, na C64 startowało tylko GUI a silnik był na carcie. Można z tym pograć za pomocą MESS
To była by ciekawa opcja uruchomić engine na carcie do C64 z osobnym CPU. Na Atari pan Zenon opracował taki cart z "dowolnym" CPU w środku, poczytać można o tym tutaj: https://atarionline.pl/1577461320
To była by ciekawa opcja uruchomić engine na carcie do C64 z osobnym CPU. Na Atari pan Zenon opracował taki cart z "dowolnym" CPU w środku, poczytać można o tym tutaj: https://atarionline.pl/1577461320
- KB777reborn
- Posty: 217
- Rejestracja: 12 lut 2020, 08:30
- Grupa: 1100°Crew
- Kontakt:
Re: Fakty i Mity C64 Vs. Atari 800XL
Oczywiście, że było, bo sam osobiście rozlutowałem i schemat rozrysowałem Dwa zresztą kiedyś miałem (zachowałem sobie to, które było z pudełkiem, instrukcją itp). Jest zresztą nowe wcielenie tego karta - TFC64, zminiaturyzowane i mogące chodzić na 10 czy cuś MHz. Ale dalej tylko 8 kB RAMu dostępne (choć na TFC64 jest wlutowany SRAM 32 kB).zbyti pisze: ↑28 kwie 2021, 15:40KB777reborn tak było coś takiego, tak jak mówisz, na C64 startowało tylko GUI a silnik był na carcie. Można z tym pograć za pomocą MESS
To była by ciekawa opcja uruchomić engine na carcie do C64 z osobnym CPU. Na Atari pan Zenon opracował taki cart z "dowolnym" CPU w środku, poczytać można o tym tutaj: https://atarionline.pl/1577461320
1100°C
Re: Fakty i Mity C64 Vs. Atari 800XL
No to dowiedziałem się w takim razie o tym cudzie 2 lata temu z Twojego wpisu Fajna sprawa! :]KB777reborn pisze: ↑28 kwie 2021, 16:37Oczywiście, że było, bo sam osobiście rozlutowałem i schemat rozrysowałem
Konkretnie to ja czytałem ten wpis: http://blog.worldofjani.com/?p=3460
- KB777reborn
- Posty: 217
- Rejestracja: 12 lut 2020, 08:30
- Grupa: 1100°Crew
- Kontakt:
Re: Fakty i Mity C64 Vs. Atari 800XL
Jani to zrobił przede mną, ja dopiero jak natrafiłem na TFC64 zorientowałem się, że niepotrzebnie to zrobiłem. Ale przy okazji wymyśliłem co można by przerobić (w oryginalnym), żeby bardziej się to nadawało jako "zewnętrzny akcelerator obliczeń" (tylko czy jest sens...).zbyti pisze: ↑28 kwie 2021, 17:14No to dowiedziałem się w takim razie o tym cudzie 2 lata temu z Twojego wpisu Fajna sprawa! :]KB777reborn pisze: ↑28 kwie 2021, 16:37Oczywiście, że było, bo sam osobiście rozlutowałem i schemat rozrysowałem
Konkretnie to ja czytałem ten wpis: http://blog.worldofjani.com/?p=3460
1100°C
Re: Fakty i Mity C64 Vs. Atari 800XL
pomyślałem że wkleję tutaj...
w temacie tego wątku - chyba
to fakty są takie, że commodorowcy robią grafikę do gier na Atari przynajmniej grafikę do title screen'a
https://youtu.be/DRFyrIX5Q_A?t=51
w temacie tego wątku - chyba
to fakty są takie, że commodorowcy robią grafikę do gier na Atari przynajmniej grafikę do title screen'a
https://youtu.be/DRFyrIX5Q_A?t=51
c64portal.pl, retronavigator.com
Re: Fakty i Mity C64 Vs. Atari 800XL
@Carrion a to mnie zaskoczyłeś, widziałem tę grafikę ale nie spojrzałem w prawy dolny róg :] Gratulacje! :]
Re: Fakty i Mity C64 Vs. Atari 800XL
w grze jest jeszcze grafika koyota - znanego amigowskiego grafika. ale w tym trailerze nie widać.
c64portal.pl, retronavigator.com
Re: Fakty i Mity C64 Vs. Atari 800XL
Akurat Amigę to atarowcy uważają za następcę A8, więc to tak nie szokuje C64 to jest "wrogi" obóz, Amiga jest bardziej atarowska niż commodorowska według obiegowej opinii w tym środowisku
Re: Fakty i Mity C64 Vs. Atari 800XL
nie, my Atarowcy nie uważamy tak
Prawdą jest natomiast że są w Amigowcy którzy mają sentyment do Atari XE.
tu też się nie zgadzam - nie uważamy tak
Pomimo mojego sentymentu do Atari, uważam że C64 to zajebisty kawał sprzętu.
Prawdą za to jest że goście od C64 zrobili nam Atarowcom kawał dobrego sprzętu - Atari ST/TT/Falcon.
A goście od Sinclara - konsolę Jaguar.
C= C64 Breadbin, C= 1541, C= 1802; Atari 8/16/32/64bit;
http://260ste.atari.org
http://260ste.atari.org
Re: Fakty i Mity C64 Vs. Atari 800XL
a goście od Amigi zrobili Wam Lynxa...
I tak to się w tamtych czasach powoli toczyło.
W zasadzie po latach tych niby wojen mam w tej chwili wszystkie tamte sprzęty (oprócz lynxa i flacona). bawię się wszystkimi i widzę sporo podobieństw tu i ówdzie. Wtedy tego nie wiedzieliśmy teraz są możliwości aby te braki w wiedzy nadrobić, doczytać i przekonać się co jak było zrobione.
Jak już wspominamy to przypomina mi się dość często taki artykuł w którymś z Bajtków (86/87 ... może 88) o nowinkach w świecie komputerowyw. Pisali wtedy o Sun, Next. Wtedy myślałem że to jest jeden komputer o takiej nazwie. Potem na studiach zasiadłem przy Sun Sparc Station 10 i wiedziałem już co to Sun... a pare lat później dowiedziałem się że Next to kultowa maszyna od Steve'a Jobs'a której efekty (fragmenty systemu) widzimy w Mac osie czy iOS'e do tej pory.
c64portal.pl, retronavigator.com
Re: Fakty i Mity C64 Vs. Atari 800XL
otóż to.
warto dodać też że goście od Apple (Jobs i Wozniak) maczali palce w Atari Pong
Świat jest mały...
żeby nie pominąć, najlepszy atarowy 8bitowiec (zaraz po Lynx) - Atari 7800 zrobiony również przez kogoś z zewnątrz - General Computer Corporation
C= C64 Breadbin, C= 1541, C= 1802; Atari 8/16/32/64bit;
http://260ste.atari.org
http://260ste.atari.org
- KB777reborn
- Posty: 217
- Rejestracja: 12 lut 2020, 08:30
- Grupa: 1100°Crew
- Kontakt:
Re: Fakty i Mity C64 Vs. Atari 800XL
Nieprawdą jest że goście od C64 zrobili Wam Atarowcom kawał dobrego sprzętu - Atari ST/TT/Falcon
Prawdą jest, że goście od C64 założyli firmę Ensoniq (Apfel 2gs dlatego miał takie możliwości dźwiękowe - Bob Yannes w CBM chciał zrobić coś w tym stylu, ale narzucono mu takie ograniczenia, że jedynie SID z tego mógł wyjść).
1100°C
Re: Fakty i Mity C64 Vs. Atari 800XL
No dobrze, czytałem takie wpisy wielokrotnie na AOL i AtariAge ale czy to byli atarowcy to faktycznie nie mnie oceniać
Re: Fakty i Mity C64 Vs. Atari 800XL
@kb777
z cyklu wiem trochę to się wypowiem... Ensonic to chyba jednak inne story niż Atari? c'nie?
Jasne jest, że nie mówimy tutaj o A. Charpentier i Bobie Yannesie...
Shiraz Shivji, Ira Velinsky - to o te nazwiska najczęściej chodzi jak się mówi, że to kolesie z commodore zrobili ST.
w książkach Bagnalla o tym "pisze". Dodajmy że to kolesie których Jack "zabrał" ze sobą do Atari.
"
The primary personality was Shiraz Shivji, a member of the C64 team who became the lead designer of the Atari ST. As per the linked Wikipedia article, he and three others — Arthur Morgan, John Hoenig and Douglas Renn..."
dalej jest o tym że to ich Commodore próbowało sądzić i pociągnoąć do odpowiedzialności.
itd. jest na wiki w internetach.
z cyklu wiem trochę to się wypowiem... Ensonic to chyba jednak inne story niż Atari? c'nie?
Jasne jest, że nie mówimy tutaj o A. Charpentier i Bobie Yannesie...
Shiraz Shivji, Ira Velinsky - to o te nazwiska najczęściej chodzi jak się mówi, że to kolesie z commodore zrobili ST.
w książkach Bagnalla o tym "pisze". Dodajmy że to kolesie których Jack "zabrał" ze sobą do Atari.
"
The primary personality was Shiraz Shivji, a member of the C64 team who became the lead designer of the Atari ST. As per the linked Wikipedia article, he and three others — Arthur Morgan, John Hoenig and Douglas Renn..."
dalej jest o tym że to ich Commodore próbowało sądzić i pociągnoąć do odpowiedzialności.
itd. jest na wiki w internetach.
c64portal.pl, retronavigator.com
- KB777reborn
- Posty: 217
- Rejestracja: 12 lut 2020, 08:30
- Grupa: 1100°Crew
- Kontakt:
Re: Fakty i Mity C64 Vs. Atari 800XL
1. Ensoniq. Skoro była mowa o tym co zrobili twórcy C64 - no to właśnie zrobili Ensoniq. Ci prawdziwi twórcycarrion pisze: ↑29 kwie 2021, 16:24z cyklu wiem trochę to się wypowiem... Ensonic to chyba jednak inne story niż Atari? c'nie?
Jasne jest, że nie mówimy tutaj o A. Charpentier i Bobie Yannesie...
Shiraz Shivji, Ira Velinsky - to o te nazwiska najczęściej chodzi jak się mówi, że to kolesie z commodore zrobili ST.
2. Wkład Shiraza w C64 - konkrety ? Właśnie, nikt nie potrafi tego powiedzieć. Atarowcy w ten sposób starają się legitymizować ST, "bo przecież zrobił je twórca C64"
3. Ira robił obudowy. OK, bez niego nic w CBM by nie powstało
1100°C
Re: Fakty i Mity C64 Vs. Atari 800XL
Ciekawe, też do tej pory myślałem, że ta teoria o 'zamianie miejsc' przy Amidze i ST była prawdziwa. Ale teraz po tych postach i włączając krytyczne myślenie rzeczywiście coś może być nie tak. C64 to trochę układów, niektóre nawet znalazły miejsce w Amidze jak CIA. Shiraz nie mógł wszystkiego zrobić.
Re: Fakty i Mity C64 Vs. Atari 800XL
Power C
W przybliżeniu według mojego testu Power C osiąga 92% prędkości Action!
Zmienna count nie została umieszczona na ZP tak jak w kodzie Action!, ale ogólnie to ona jest podbijana 1899 więc to co najwyżej była by ramka różnicy, nie chciało mi się wnikać co Power C (jest to w instrukcji) pozostawia programiście na ZP, z drugiej strony nie sprawdzałem też, czy Power C sam nie umieszcza zadeklarowanych przeze mnie zmiennych na ZP.
Gdyby wynik był bardziej zbliżony to bym sprawdził a tak raczej nie ma co walczyć o parę ramek. Wydaje mi się na "oko", że test jest miarodajny
Kod, kompilator i biblioteki w załączniku.
Zrobiłem mały research i chociaż nie mam możliwości sprawdzić każdego kompilatora z epoki dla 6502 na każdy komputer to wyrobiłem w sobie przekonanie, że nie było nic równie szybkiego i wygodnego jak Action! na A8.
Kod: Zaznacz cały
Action! 154 ramki
Power C 167 ramki
Zmienna count nie została umieszczona na ZP tak jak w kodzie Action!, ale ogólnie to ona jest podbijana 1899 więc to co najwyżej była by ramka różnicy, nie chciało mi się wnikać co Power C (jest to w instrukcji) pozostawia programiście na ZP, z drugiej strony nie sprawdzałem też, czy Power C sam nie umieszcza zadeklarowanych przeze mnie zmiennych na ZP.
Gdyby wynik był bardziej zbliżony to bym sprawdził a tak raczej nie ma co walczyć o parę ramek. Wydaje mi się na "oko", że test jest miarodajny
Kod: Zaznacz cały
#include <stdio.h>
#define SIZE 8190
char *clock = 162;
static char n;
static char flags[SIZE];
static unsigned count;
static unsigned i;
static unsigned k;
static unsigned prime;
int main(void) {
printf("start!\n");
n = *clock;
while (*clock == n) { ; }
*clock = 0;
count = 0;
for (i = 0; i < SIZE; ++i) {
flags[i] = 1;
}
for (i = 0; i < SIZE; ++i) {
if (flags[i]==1) {
prime = i << 1;
prime += 3;
k = i + prime;
while (k < SIZE) {
flags[k] = 0;
k += prime;
}
++count;
}
}
n = *clock;
printf("frames=%u\n", n);
printf("primes=%u\n", count);
return 0;
}
Kod, kompilator i biblioteki w załączniku.
Zrobiłem mały research i chociaż nie mam możliwości sprawdzić każdego kompilatora z epoki dla 6502 na każdy komputer to wyrobiłem w sobie przekonanie, że nie było nic równie szybkiego i wygodnego jak Action! na A8.
Re: Fakty i Mity C64 Vs. Atari 800XL
Jesteś tu nieco złośliwy, dlatego odniosę się do tego co napisałeś.
Otóż nigdy nie rozmawialiśmy o tym, że silnika 3D "nie da się zrobić" na C=64.
Przypomnę i wyjaśnię, że jeśli rozmawiamy sobie o tym czego na Atari brakuje i trzeba to również dodać na C64 to rozmawiamy tutaj o tym co się da zrobić a nie co się nie da. Choć oczywiście na obu komputerach wiąże się to z odpowiednimi kosztami związanymi z wydajnością oraz z pamięcią.
Aby ułatwić logiczne wyciąganie wniosków, odwrócę zagadnienie:
Gdybym powiedział:
"Jak zaimplementujesz algorytm X na C=64 to CPU Ci pęknie"
lub
"Jak zaimplementujesz algorytm Y na C=64 to pamięć Ci się rozgrzeje i spali"
To w takim^ wypadku naprawdę rozmawialibyśmy o tym, że tego się na C=64 zrobić nie da!;)
Tymczasem my rozmawialiśmy o tym co należy dodać i że będzie to dodatkowe obciążenie. Czyli rozmawialiśmy o tym co się da zrobić a nie o tym co się nie da;)
Dlatego zarówno na Atari i na C=64 problemy będą i problemy te będą się na obu komputerach różnić (rozwiązaniem mogą być rozszerzenia pamięci, dopałki itp.).
Ale to zwykłe rozmowy - typowe przy analizie takich zagadnień.
Re: Fakty i Mity C64 Vs. Atari 800XL
Bardzo fajnie, trzymam kciuki!;)
Ale istota w tym, że nikt nie wymaga abyś cokolwiek udowadniał;)))zbyti pisze:Na temat Action! przeczytałem prawie wszystkie dostępne materiały a z tych sensownych na pewno wszystkie, odnowiony manual od dechy do dechy etc. wraz z dodatkami, wykonałem wiele eksperymentów itd. więc sądzę, że coś wiem i mogę to udowodnić, chociaż już powoli zapominam odkryte przez siebie tricki. Na HW Atari nadal znam się bardzo przeciętnie, gr.8 mi wystarczy :]
Racja - racja;)zbyti pisze:Osobiście chciałbym aby ktoś tak elastyczną składnię i parser jaką ma Action! użył do napisania współczesnego kompilatora na 6502 ale nie widzę ku temu szansy z powodu braku chętnych.
Ostatnio pojawił się nowy chętny!;)
Oby nie skończył jak poprzednicy;)))
Masz naprawdę zaparcie w tym testowaniu - ale to dobrze!;)zbyti pisze:Sprawdzę, jeszcze ten Power C jaką ma wydajność bo Action! ma średnio 50% wydajności ręcznie optymalizowanego ML co faktycznie przy jednoprzebiegowym kompilatorze wydaje się doskonałym osiągnięciem lat '80.
A jak sprawia to Tobie przyjemność, to tym lepiej;)
I zacnie!;)
Jak widzę uczestnictwo w warsztacie Action! jednak nie poszło w las!;)))
No wiesz, jak jest agresywny i leniwy - to niech się nie dziwi;)
Tylko widzisz, my na warsztacie z Action! zrobiliśmy już dawno temu, że Action! równocześnie i pierze i gra, nawet wtedy kiedy nie ma jeszcze kodu wynikowego!;)
https://www.youtube.com/watch?v=czQ9rCxWQ_Y
Dlatego zawsze cenię kod, który można wkleić np. na forum (np. jak Ty to robisz, choć nie wiem dlaczego akurat tutaj!:P) lub na YT, a ilmenit może i potrafi, ale nie potrafi takiego kodu wkleić i pokazać (np. na forum) (z resztą nie on jeden nie potrafi wkleić innego kodu jak Twój!:P) - więc powinno być mu łyso;))
Re: Fakty i Mity C64 Vs. Atari 800XL
TDC, zarejestrowałem się, bo mnie zacząłeś tutaj publicznie obrażać. Przestań, proszę. Jeżeli brakuje Ci argumentów, to nie przechodź do ataków personalnych, szczególnie na forum C64. Trochę kultury.